Groei en
spoken word
en onze missie

Stichting De Verteller verbindt

Stichting De Verteller verbindt de community van woordkunstenaars en helpt deze te groeien. Eerst in Amsterdam, dan ver daar buiten.

De stichting werd begin 2023 opgericht als initiatief van Justin Samgar de Verteller. Als doorgewinterde spoken word artiest is Justin een onderdeel van de opkomst van spoken word in Nederland. Met Stichting De Verteller biedt hij artiesten en talenten alles wat nodig is om hun carrière uit te bouwen; de dingen die hij zelf struikelend, zoekend en opnieuw proberend uit moest vinden. En met hem vele anderen.

Stichting De Verteller is daarom een platform voor makers door makers. Ervaren artiesten die de woorden al lang over hun tong laten rollen vormen het kernteam van Stichting De Verteller. Ze praten, doceren en (co-)creëren uit eigen ervaring.

Wij denken vanuit de maker. We stimuleren groei en verbinding in de woordkunst-community van Amsterdam en omstreken en zetten ons met name in voor het spoken word genre.

Waarom spoken word?
Het is in vergelijking met andere podiumkunsten een nieuw genre waarin men elkaar steunt om tot grotere hoogtes te komen. Juist daarom wil Stichting De Verteller helpen om de ontwikkeling van het genre en de community te versterken.

Het is een krachtige vorm van storytelling en een ritmische variant van poëzie. Spoken word artiesten en hun publiek hebben ook de meest uiteenlopende achtergronden. Als geheel zijn ze het best te omschrijven als mensen die verhalen delen maar ook openstaan voor het verhaal van ander.

Er wordt tijdens performances gedeeld, er wordt geluisterd, er wordt erkend. Misschien kun je jezelf beter afvragen: Waarom geen spoken word?

Woordkunst-evenementen

We organiseren verschillende concepten waar nieuwe en gevestigde artiesten ervaringen delen of ervaring op doen.

Creatieve producties realiseren

We ondersteunen de creatie en productie van verhalen die niet ongehoord mogen blijven. We bieden hulp aan makers die een nieuw werk in de wereld willen brengen. Maar ook helpen we graag andere organisaties met het vinden van de juiste artiest voor hun productie.

Begeleiding in jouw
spoken word carrière

Wij dragen bij aan de ontwikkeling van artiesten en talenten op zowel zakelijk als creatief niveau. Omdat het succes van een artiest over meer gaat dan alleen diens kunst.

De geschiedenis van spoken word

Van politiek verzet naar kunst
Verzet dat uitgroeit tot kunstvorm: het is niet de eerste keer dat we het in de geschiedenis zien gebeuren. Spoken word vindt zijn oorsprong in de jaren ’60 en ’70 bij de Civil Rights Movement en de Black Panthers. Met esthetische taal versterkten ze hun boodschap en verspreiden ze hun overtuigingen. Dat politieke tegengeluid doordrong, mede door de invloed van de hippiebeweging, al snel andere kunst-en muziekvormen van die tijd.

De overeenkomsten tussen rap en spoken word zijn ook niet toevallig. Beide ontstonden vanuit de‘black culture’ in de V.S. En beide bieden een spreekbuis aan stemmen die de maatschappij vaak niet krijgt of niet wil horen. Waar spoken word door hiphop kon groeien, vond hiphop veel inspiratie in spoken word.

Wat is spoken word?
In de basis is spoken word het overbrengen van persoonlijke of maatschappelijke verhalen op een creatieve en ritmische manier. In tegenstelling tot geschreven poëzie gaat het daarbij niet om de visuele esthetiek van de tekst, maar juist om de esthetiek van geluid en performance. Waar poëzie voor papier geschreven is, is spoken word gemaakt voor een podium.

Meet the team

Samenwerken met Stichting De Verteller?